Dlaczego profilaktyka stomatologiczna jest taka ważna?

To smutne, lecz profilaktyka stomatologiczna jest najbardziej niedocenianą przez pacjentów metodą na utrzymanie zdrowych i pięknych zębów. Tymczasem jest to najskuteczniejszy – oraz najtańszy! – etap terapii stomatologicznej. Przypomnijmy więc, jakie korzyści zapewnia codzienna troska o higienę jamy ustnej:
– zabiegi profilaktyczne ograniczają ryzyko powstawania próchnicy i chorób przyzębia, które mogą doprowadzić do przedwczesnej utraty zębów,
– leczenie zachowawcze, periodontologiczne, ortodontyczne i protetyczne jest o wiele skuteczniejsze w warunkach prawidłowej higieny jamy ustnej,
– w przypadku leczenia chirurgicznego i implantologicznego nieprzestrzeganie zasad higieny może całkowicie zniweczyć efekt leczenia,
– przewlekłe stany zapalne w jamie ustnej, towarzyszące paradontozie, zwiększają ryzyko występowania poważnych chorób ogólnoustrojowych,
– niedostateczna higiena jamy ustnej negatywnie wpływa na estetykę uśmiechu, może również stać się przyczyną halitozy oraz nadwrażliwości zębów.

Czy wiesz, że…
– Kamień nazębny – zwłaszcza poddziąsłowy – stanowi siedlisko niebezpiecznych bakterii. Bakterie te produkują trujące toksyny, które fatalnie wpływają na stan całej jamy ustnej, wywołując m.in. stan zapalny przyzębia. Z czasem doprowadzają do recesji (zaniku) dziąseł oraz odsłonięcia korzeni zębowych (paradontoza).
– Istnieje kilka różnych technik szczotkowania zębów. Stomatolodzy wyróżniają metodę pionową, poziomą, wymiatającą (czyli obrotową), metodę okrężną Fonesa, fizjologiczną Smitha, metodę szorowania oraz metody wibracyjne.
– Zbyt mocne dociskanie szczoteczki do powierzchni zębów może powodować powstawanie mikrouszkodzeń szkliwa. Niewłaściwie myjąc zęby możemy więc – paradoksalnie – przyczynić się do rozwoju próchnicy, zamiast ją wyeliminować.
– Halitoza (brzydki zapach z ust) może mieć swoje źródło w niedostatecznej higienie jamy ustnej lub w chorobach ogólnoustrojowych. Jedną z możliwych przyczyn halitozy jest nalot gromadzący się na języku, Dlatego stomatolodzy zalecają, abyśmy systematycznie czyścili nie tylko zęby, lecz również powierzchnię języka.
– Po zjedzeniu owoców cytrusowych bądź kwaśnych pokarmów należy odczekać 15 minut i dopiero wtedy umyć zęby.
– Bakterie próchnicowe są szczególnie groźne dla serca. U osób z próchnicą ryzyko zawału wzrasta o 70 procent.
– Niedostateczna higiena jamy ustnej może doprowadzić do stanu zapalnego wokół implantu – tzw. periimplantitis – który utrudnia proces osteointegracji i powoduje, że sztuczny ząb nie zrasta się z kością. Inną konsekwencją niedostatecznej higieny jamy ustnej może być rozchwianie i utrata sztucznego zęba.

Źródło: pacjenci.dentonet.pl